Bönguiden

Lär dig mer om olika bönor genom att läsa vår bönguide.

Bönor är variationsrik proteinkälla som är helt makalöst gott i allt från sallader till grytor. Men att hitta sin favoritböna är svårt. Det finns ju så många att välja på.

Bruna bönor
Bruna bönor är inte bara populär husmanskost, det är också en härlig böna att blanda i grytor. Bruna bönor har en mild och tydlig smak, Den framträder fint om man kokar bönorna och äter dem naturella, så att den naturliga sötman varken förstärks eller försvagas. Rosmarin, persilja och gräslök är kryddor som passar bra tillsammans med naturella bruna bönor. Blötläggning ca 12 timmar. Bruna bönor är både protein- och fiberrika.

Vita bönor
En av våra vanligaste bönor, med en mild och fin smak. Vita bönor används ofta i chili con carne och passar perfekt även i olika typver av grytor. Den vita bönan är också god i sallader och soppor. Blötläggning ca 12 timmar. Vita bönor är protein- och fiberrika. 

Mungbönor
En liten och snabbkokt böna med god smak som är en trevlig ingrediens i grytor och soppor. De går utmärkt att grodda och får då en mild, spröd smak som passar bra i baland annat wokrätter. Mungbönor är protein- och fiberrika. 

Kidneybönor
En användbar, proteinrik böna med fast konsistens. Ger karaktär, färs och god smak till grytor, soppor, sallader och vegetariska biffar. Kidneybönor odlades av indianerna redan för flera århundraden sedan och namnet kommer av bönans form. Blötläggning ca 10 timmar. Kideneybönor är protein- och fiberrika. 

Sojabönor
Sojabönor används kokta i all slags matlagning, t ex i sallader eller som fyllning i pajer och piroger. Sojabönor innehåller, till skillnad från övriga baljväxter, fullvärdigt protein. De är dessutom en källa till fettsyran omega-3. Blötläggning ca 10 timmar. Sojabönor är protein- och fiberrika. Rostade och saltade är sojabönorna goda som snacks eller mellanmål.

Vad tycker du?