WikiRaw

GoGreen ❤ Raw Food

RAW FOOD, | råkost SE | vad är.. |


Raw food, eller svenskans Råkost, kommer från engelskans raw food, alltså rå mat. I praktiken är det mat som inte hettas upp över 42 grader - i allmänhet råa eller hastigt förvälda frukter, grönsaker och rotfrukter. Tanken är att bibehålla maximalt med näringsämnen genom att kosten inte hettas upp. Därav finns alla enzymer, vitaminer, mineraler och näringsämnen kvar. Supernäring helt enkelt!

Många anser att raw food bör ingå i dagens huvudmåltid. I vissa dieter är det till och med de enda ingredienserna. Vi anser däremot att det är viktigt med en varierad kost - se till att ha med fett- eller proteinrika råvaror, som nötter och bönor, eftersom att dessa halter ofta är låga vid en alltför ensidig kost av raw food.

 

NATURLIGA RÅVAROR I FOKUS |

Mat som äts rå eller tillagad på låg värme har kvar en fantastisk smak och konsistens, och en bibehållen "crunch" jämfört med kokad eller stekt mat. Den bibehåller alla den naturliga näringingsämnen som finns i grönsaker och frön. Dessutom så stannar alla härliga färger kvar på grönsakerna, kan det se mer aptitligt ut? I raw food-konceptet så finns en hel del råvaror, fullproppade med nyttigheter.


ChiaExempel på råvaror:

  • Frukt, torkad frukt, bär
  • Grönsaker
  • Rotsaker
  • Bönor, linser, alger
  • Fröer och nötter
  • Sädesslag; guinoa, råris
  • Kallpressade oljor och rå honung
  • Örter, vetegräs

 

HUR "TILLAGAR" MAN MATEN

För att laga maten "raw" så kan den dels hettas upp till max 42 grader. Men vanligare är att man hittar andra sätt för att få den att smaka gott. Det är lätt att hmana i gamla matlagninsvanor, och att glömma bort tillagningssätt som blötläggning och groddning.

 

Blötläggning - hur blötlägger man? 

Många nötter och frön passar bra att blötlägga över natten. Nötter och fröer innehåller bland annat fytinsyra som är dess naturliga försvar mot insekter, och gör att vi har svårt att få upp näringen i våra kroppar. Blötläggningen gör att nötter och frön blir mer lättsmälta för magen, och är perfekt för t ex chaifrön, bovete och de flesta nötter.

Testa att blötlägga du också, det är riktigt enkelt. Skölj av nötterna och lägg i en skål eller bruk med dubbelt så mycket ljummet vatten som nötter. Ha i lite salt och låt stå över natten, och häll av vattnet på morgonen. Skölj av i ett durkslag och använd i t ex rawfoodbollar eller ha i gröten. Om du vill spara de blötlagda nötterna är det bara att torka i ugn på låg värme tills de känns ordentligt torra. Förvara på ett mörkt och torrt ställe. 

 

Groddning - hur groddar man?

Vid groddning så låter man fröernas naturliga växtkraft komma fram genom att "lura" dem att de ligger i jorden och ska växa till sig till plantor. Genom att helt enkelt tillsätta vatten och skölja några gånger om dagen så kommer många fröer igång och producerar skott. När de utsätts för solljus så blir de vackert gröna och är färdiga att äta. En lyxig "levande" föda, med alla näringsämnen från fröet intakt.

Grodda såhär: Lägg fröer eller bönor i en glasburk och fyll på med vatten, och låt stå mörkt i 6-8 timmar. Använd gärna en stor burk, fylld till hälften med fröer eller bönor, eftersom dessa kommer att expandera när de har aktiverats.

Sätt på en silduk med en gummisnodd runt, så att du enkelt kan sila av vattnet. Groddarna vill ha nytt vatten 2-3 gånger om dagen, häll ut det gamla vattnet och fyll på med nytt fräscht. Låt stå mörkt i rumstemperatur till du märker att du ser vita groddar tränga ut ur skalen. Låt groddarna växa till sig lite ett par dagar och ta sedan ut hela burken i dagsljus för att groddarna ska bli gröna och fina. 

Man kan grodda det mesta, allt från quinoa till orostade cashewnötter, mungbönor, linfrö, gröna linser och sesamfrö. Testa du också, se bara till att det du groddar är oskalat och inte rostat eller processat på något annat sätt, då växtkraften kommer att utebli.

 

Mixning 

När du väl har börjat mixa olika varianter av nötter, daddlar, fröer och annat gått kommer du snart att märka att en kraftfull mixer eller matberedare är nödvändigt för att få till en bra konsistens på dina raw food-bollar, smoothies, nötsmör och annat gott!

FÖRDELARNA MED RAW FOOD

  • Oprocessat, alla nyttigheter behålls.
  • Kräver minimal tillagning, ugn och spis behövs ofta inte.
  • Bra för miljön.
  • Känns fräscht, naturligt.
  • Rolig utmaning.
  • Fungerar bra med barnen (de ser vad de äter).
  • Enkelt vid picknick.

 

Vad tycker du?